Auschwitz

04.07.2019

Fotograficzne portrety ocalonych na wystawie przed Muzeum Auschwitz

Oświęcim, 01.07.2019. Architekt Daniel Libeskind (C) podczas otwarcia wystawy „Through the Lens of Faith – Przez pryzmat wiary”, 1 bm. przed głównym wejściem do Muzeum Auschwitz w Oświęcimiu. Na ekspozycję przygotowaną przez Amud Aish Memorial Museum z Nowego Jorku, składa się 21 fotograficznych portretów ocalałych z Auschwitz: Żydów, Polaków oraz Romów. Autorką zdjęć jest Caryl Englander. Fot. PAP/Ł. Gągulski Oświęcim, 01.07.2019. Architekt Daniel Libeskind (C) podczas otwarcia wystawy „Through the Lens of Faith – Przez pryzmat wiary”, 1 bm. przed głównym wejściem do Muzeum Auschwitz w Oświęcimiu. Na ekspozycję przygotowaną przez Amud Aish Memorial Museum z Nowego Jorku, składa się 21 fotograficznych portretów ocalałych z Auschwitz: Żydów, Polaków oraz Romów. Autorką zdjęć jest Caryl Englander. Fot. PAP/Ł. Gągulski

Plenerową wystawę 21 fotograficznych portretów Polaków, Romów i Żydów, którzy przeżyli niemiecki obóz Auschwitz, oglądać można przed głównym wejściem do Muzeum Auschwitz. Zdjęciom towarzyszą fragmenty relacji byłych więźniów. Całość zaprojektował Daniel Libeskind.

Autorka fotografii Caryl Englander uwieczniła bohaterów w ich prywatnym otoczeniu. Wielu z nich patrzy wprost w obiektyw odsłaniając często wytatuowany na przedramieniu numer obozowy. Wśród sportretowanych znaleźli się m.in. Polka i katoliczka Zofia Posmysz, romski więzień z Niemiec, chrześcijanin Peter Hollenreiner, a także polscy Żydzi Yitzchok Baruch Schachter i Esther Peterseil.

„Ta wyjątkowa wystawa mówi o człowieczeństwie ofiar. Auschwitz bowiem nie było wyłącznie miejscem fizycznego zniszczenia człowieka. Było to też miejsce zniszczenia psychicznego, a także – dla bardzo wielu więźniów – zniszczenia duchowego. Ta perspektywa nie była jeszcze poruszana na żadnej wystawie w Miejscu Pamięci” – zauważył dyrektor Muzeum Auschwitz Piotr Cywiński.

Ekspozycję „Through the Lens of Faith – Przez pryzmat wiary”, przygotowało nowojorskie Amud Aish Memorial Museum, a zaprojektował amerykański architekt Daniel Libeskind.

Zdaniem kuratora wystawy Henriego Lustigera Thalera, jest ona świadectwem siły ludzkiego ducha. „Ocalali, uwięzieni w Auschwitz-Birkenau, czerpali ze swoich najgłębszych systemów przekonań w najokrutniejszym miejscu na ziemi. Projekt Daniela Libeskinda oddaje przeszłość, teraźniejszość i przyszłość przeżyć i wspomnień ocalałych w dialogu z poruszającymi portretami Caryl Englander” – powiedział.

Libeskind zaprojektował przestrzeń wystawienniczą w formie ścieżki. Po obu jej stronach znajdują się trzymetrowe, pionowe panele ze stali. Układają się we wzór przypominający obozowy pasiak, budząc skojarzenia z uwięzieniem, podczas gdy ich zewnętrzne lustrzane powierzchnie odbijają otaczający krajobraz. Na każdym z paneli znajduje się zagłębienie, w którym umieszczony został portret bohatera. Przed nim, na czarnym szkle, wyryto fragmenty ich relacji.

„Ta wystawa przybliża historie ocalałych, wplatając ich intymne relacje w kontekst obozu i współczesnego życia. Nie jesteśmy w stanie zrozumieć milionów zamordowanych w czasie Zagłady, ale możemy zrozumieć historię jednej osoby” – wyjaśnił Libeskind.

Ekspozycję można zobaczyć do 30 września przyszłego roku.

Niemcy założyli obóz Auschwitz w 1940 r., aby więzić w nim Polaków. Auschwitz II-Birkenau powstał dwa lata później. Stał się miejscem zagłady Żydów. W kompleksie obozowym funkcjonowała także sieć podobozów. W Auschwitz Niemcy zgładzili co najmniej 1,1 mln ludzi, głównie Żydów, a także Polaków, Romów, jeńców sowieckich i osób innej narodowości. (PAP)

autor: Marek Szafrański

szf/ pat/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL