Wojna polsko-bolszewicka

22.06.2015 aktualizacja 11.08.2016

Premiera nowej gry edukacyjnej IPN "7 - Obrona Lwowa"

Gra „7 - Obrona Lwowa” Gra „7 - Obrona Lwowa”

W niedzielę, 28 czerwca, o godz. 12 w Sali Kinowej Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (al. Jana Pawła II 39) będzie miała swoją premierę nowa gra edukacyjna IPN  "7 - Obrona Lwowa". Wydarzenie organizowane wspólnie z Muzeum Lotnictwa Polskiego odbędzie się w ramach XI Małopolskiego Pikniku Lotniczego (27-28 czerwca).

Podczas premiery planowany jest multimedialny wykład o historii 7. Eskadry Myśliwskiej, prezentacja gry oraz spotkanie z jej autorami.

Portal historyczny www.dzieje.pl jest patronem wydarzenia.

***

O pilotach legendarnego Dywizjonu 303, którzy w 1940 r. na swoich Hurricanach dokonywali nad Londynem brawurowych wyczynów, słyszał coś praktycznie każdy Polak. Kontynuowali oni tradycję 111 Eskadry Myśliwskiej, której piloci nad Warszawą w 1939 r. posłali na ziemię niejednego Messerschmitta. 111 Eskadra Myśliwska kontynuowała zaś tradycję 7 Eskadry Myśliwskiej - a jej dokonania były nie mniej spektakularne.

"7 - Obrona Lwowa" jest dynamiczną grą planszową dla dwóch osób. Jeden z graczy atakuje potężną bolszewicką Armią Konną, dowodzoną przez Siemiona Budionnego. Drugi dowodzi 7 Eskadrą Myśliwską, im. Tadeusza Kościuszki, złożoną w większości z doświadczonych pilotów amerykańskich ochotniczo służących w Wojsku Polskim. Lotnictwo skupia cały swój wysiłek na opóźnianiu marszu 1. Armii Konnej, by dać bezcenny czas na ściągnięcie posiłków do obrony Lwowa.

Nieustannie ponawiane są bombardowania i ostrzał bolszewickich kolumn z karabinów maszynowych. Ataki te wywołują panikę w szeregach wroga i dezorganizują jego poczynania. Nieprzyjacielska obrona przeciwlotnicza jednak nie próżnuje, grzmią działa i biją ciężkie karabiny maszynowe. Bitwa lwowska toczy się w połowie sierpnia 1920 r. równolegle do bitwy warszawskiej. Los wojny wisi na włosku. Z każdym dniem Armia Czerwona zbliża się do Lwowa, ale sformowane niedawno polskie lotnictwo przeżywa swoje wielkie dni...

Gra ukazuje zapomniane początki legendy, której ostatni rozdział dopisali lotnicy Dywizjonu 303. Pierwszy dowódca 7 Eskadry był twórcą znaku rozpoznawczego polskiego lotnictwa – szachownicy, a słynne pasiasto-gwiaździste godło, którego używał potem Dywizjon 303, zostało zaprojektowane właśnie przez amerykańskich ochotników, którzy przyjechali do Polski, by spłacić amerykański dług wdzięczności za Kościuszkę i Pułaskiego. W sierpniu 1920 r. 16 polskich samolotów powstrzymało marsz na Lwów 17-tysięcznej hordy bolszewików. A sława tej eskadry była tak wielka, że jej wyczynom poświęcono największą superprodukcję filmową przedwojennej Polski „Gwiaździsta Eskadra” - lotnicy dali się we znaki bolszewikom do tego stopnia, że po 1945 r. wywieźli oni z Polski wszystkie zachowane kopie tego filmu.

Więcej informacji na temat gry można znaleźć na stronie: www.pamiec.pl/gra7

Źródło: Biuro Edukacji Publicznej IPN

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL