Wojna polsko-bolszewicka

01.07.2015 aktualizacja 18.07.2016

IPN wydał grę planszową poświęconą 7. Eskadrze Myśliwskiej

"7" - gra planszowa IPN "7" - gra planszowa IPN

IPN wydał grę planszową poświęconą 7. Eskadrze Myśliwskiej, która powstrzymała bolszewicką Armię Konną Budionnego w czasie bitwy lwowskiej w 1920 r. Premiera gry zatytułowanej „7” odbędzie się 28 czerwca podczas Małopolskiego Pikniku Lotniczego w Krakowie.

Jak poinformował PAP współautor gry Karol Madaj, jest ona kontynuacją i uwieńczeniem wydanej we wcześniejszych latach serii gier lotniczych „303” i „111”, poświęconych Dywizjonowi 303 i 111. Eskadrze Myśliwskiej.

„Legendarny Dywizjon 303 brawurowo broniący Londynu w 1940 r. kontynuował tradycję 111. Eskadry Myśliwskiej, której piloci walczyli nad Warszawą w 1939 r. 111. Eskadra Myśliwska kontynuowała zaś tradycję 7. Eskadry Myśliwskiej - a jej dokonania były nie mniej spektakularne. Dlatego też nowa gra nie jest zamknięciem, a bardziej pierwszą częścią naszej trylogii” - mówił Madaj.

Jak zapowiadają autorzy, „7” jest dynamiczną grą planszową dla dwóch osób. Jeden z graczy atakuje potężną bolszewicką Armią Konną, dowodzoną przez Siemiona Budionnego. Drugi dowodzi 7. Eskadrą Myśliwską, im. Tadeusza Kościuszki, złożoną w większości z doświadczonych pilotów amerykańskich ochotniczo służących w Wojsku Polskim.

Jak zapowiadają autorzy, „7” jest dynamiczną grą planszową dla dwóch osób. Jeden z graczy atakuje potężną bolszewicką Armią Konną, dowodzoną przez Siemiona Budionnego. Drugi dowodzi 7. Eskadrą Myśliwską, im. Tadeusza Kościuszki, złożoną w większości z doświadczonych pilotów amerykańskich ochotniczo służących w Wojsku Polskim.

Lotnictwo nieustannie ponawia bombardowania i ostrzał bolszewickich kolumn z karabinów maszynowych, aby opóźnić marsz 1. Armii Konnej i dać bezcenny czas na ściągnięcie posiłków do obrony Lwowa. Nieprzyjacielska obrona przeciwlotnicza jednak nie próżnuje, ostrzeliwując polskie maszyny z dział i ciężkich karabinów maszynowych. Bitwa lwowska toczyła się w połowie sierpnia 1920 r. równolegle do bitwy warszawskiej.

„Gra opisuje przeciekawe, a obecnie trochę zapomniane zdarzenia z wojny polsko-bolszewickiej, kiedy w sierpniu 1920 roku 16 polskich samolotów powstrzymało marsz na Lwów 17-tysięcznej hordy bolszewików” - tłumaczy współautor. Gra nawiązuje do swoich poprzedniczek, ale – zdaniem Madaja – jest od nich ciekawsza.

Według niego, gra jest szybkim dwuosobowym pojedynkiem, w którym do wygranej potrzebna jest zarówno umiejętność logicznego myślenia, jak i szczęście. „Wszyscy, którzy znają +303+ i +111+ będą mieli ciekawe wyzwanie, a nowi gracze będą mieli okazję poznać interesującą, premierową grę” - ocenił.

Grę wydano w trzech językach: polskim, angielskim i ukraińskim. Będzie można ją kupić w punktach sprzedaży IPN oraz w dobrych sklepach z grami planszowymi.

7. Eskadra Myśliwska im. Tadeusza Kościuszki stała się wręcz legendarnym pododdziałem lotnictwa z lat 1918-1925, walczącym podczas wojny polsko-ukraińskiej i wojny polsko-bolszewickiej. Złożona była w większości z doświadczonych pilotów amerykańskich ochotniczo służących w Wojsku Polskim, którzy przyjechali do Polski, aby spłacić amerykański dług wdzięczności za Kościuszkę i Pułaskiego. Jak przypominają autorzy gry, pierwszy dowódca 7. Eskadry był twórcą znaku rozpoznawczego polskiego lotnictwa – szachownicy. Słynne pasiasto-gwiaździste godło, którego używał potem Dywizjon 303, zostało zaprojektowane właśnie przez amerykańskich ochotników.

Patronat medialnym nad grą objął portal dzieje.pl (PAP)

rgr/ mhr/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL