Polska po 1989 roku

18.06.2019

W warmińsko-mazurskiem są miejsca dla wszystkich uczniów w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych

Miejsca w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych na Warmii i Mazurach są zapewnione dla wszystkich chętnych absolwentów klas ósmych i klas trzecich gimnazjów - podał we wtorek kurator oświaty Krzysztof Nowacki.

"Co roku jednostki samorządu terytorialnego przygotowują wyższą liczbę miejsc w szkołach niż wynika to z zapotrzebowania. Samorządy chcą stworzyć warunki dla młodych ludzi, by to u nich, na miejscu realizowali swoje aspiracje edukacyjne" - podkreślił na konferencji prasowej kurator Nowacki.

Jak dodał, z informacji przekazanych przez samorządy ok. 20 procent młodzieży na Warmii i Mazurach chce się edukować dalej niż miejsce ich zamieszkania, czyli w innym powiecie.

Kuratorium podało, że w województwie warmińsko-mazurskim w tym roku jest 27 tys. 174 absolwentów klas ósmych szkół podstawowych i III klas gimnazjów. W szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych zaplanowano 29 tys. 193 miejsc. W Olsztynie liczba absolwentów szkół podstawowych i klas III gimnazjów to 3 tys. 346, a miejsc w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych zaplanowano 6 tys. 769, zaś w Elblągu odpowiednio 2 tys. 17 absolwentów, a miejsc w szkołach 3 tys. 262.

Jak dodał, "szkoły elitarne zawsze były popularne i cieszyły się dużym wzięciem". "Zawsze tak było, jest i będzie, bo na tym polega wolność wyboru edukacyjnego. Przy szkołach podstawowych obowiązuje rejonizacja, a przy szkołach średnich młodzi ludzie +głosują nogami+"- ocenił.

Podczas konferencji podano także wyniki egzaminu ósmoklasistów z Warmii i Mazur. Są one niższe o kilka procent od średnich wyników w kraju. Jak podał wicekurator Wojciech Cybulski, w przypadku języka polskiego wyniki uczniów z warmińsko-mazurskiego są słabsze o 5 proc. od średniej w kraju, z matematyki o 3 proc., z języka angielskiego o 5 procent, z języka niemieckiego o 2 proc., a z języka rosyjskiego o 11 proc.

"To jest tendencja utrzymująca się od kilku lat. Jest kilka uwarunkowań cywilizacyjnych i edukacyjnych" - mówił.

Jako jedną z przyczyn podał słabą sieć szkół i likwidację połączeń kolejowych i autobusowych, co wiąże się z tym, że droga dziecka z domu do szkoły, czas pobytu w szkole i powrót do domu jest znacznie dłuższy w tym rejonie niż w regionie, gdzie sieć szkół jest gęstsza. Mówił, że na słabe wyniki wpływa także utrudniony dostęp od bibliotek i tak zwanej kultury wysokiej, brak dostępu do szerokopasmowego internetu w szkołach i brak wystarczającej liczby doradców metodycznych.

W całym regionie jest 29 doradców metodycznych, a nauczycieli jest 26 tys. Ośrodki doskonalące dydaktyków znajdują się tylko w trzech miastach: Olsztynie, Ełku i Elblągu. Kuratorium planuje otwarcie ośrodków w kolejnych trzech miastach i zatrudnienie kolejnych 80 nauczycieli doradców metodycznych.

Cybulski podkreślił, że w szkołach, gdzie wyniki egzaminu ósmoklasistów są najgorsze, dyrektorzy będą musieli dokonać analizy sytuacji i napisać programy naprawcze. (PAP)

autorka: Agnieszka Libudzka

ali/ mhr/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL