Kultura i sztuka po 1989 roku

08.08.2018

Animacje bielskiego Studia Filmów Rysunkowych zostaną zdigitalizowane

Kadr z filmu animowanego "Bolek i Lolek", produkowanego w latach 1963-1964 przez studio filmowe w Bielsku-Białej. Fot. PAP/B. Różyc Kadr z filmu animowanego "Bolek i Lolek", produkowanego w latach 1963-1964 przez studio filmowe w Bielsku-Białej. Fot. PAP/B. Różyc

Ok. 2 tys. minut filmów bielskiego Studia Filmów Rysunkowych, zarówno dla dzieci, jak i dla widowni dorosłej, zostanie poddanych rekonstrukcji cyfrowej. Praca nad pierwszymi animacjami rozpoczną się w ciągu miesiąca – poinformował Przemysław Gucwa z wytwórni.

„Prace zostaną przeprowadzone pod auspicjami projektu +Cyfrowa rekonstrukcja i digitalizacja polskich filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych+. Zrealizuje go Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz konsorcjum złożone z siedmiu studiów filmowych, w tym z bielskiej wytwórni” – powiedział rzecznik Studia Piotr Płatek.

Przemysław Gucwa, który jest kierownikiem produkcji w bielskiej wytwórni, przypomniał, że w większości powstały w niej filmy krótkometrażowe, które mają ok. 10 minut. „Cyfryzacji poddane zostanie zatem ok. 200 filmów. W Studiu powstało natomiast ok. 1 tys. animacji. Możemy powiedzieć, że ok. 20 proc. zasobów zostanie zdigitalizowane” – powiedział.

Listę filmów przygotowało Studio. „Są to produkcje ważne w dorobku firmy, nagradzane na festiwalach w Polsce i zagranicą, zarówno dla dzieci, jak i starszej publiczności. Wśród nich są produkcje pełnometrażowe, ale także m.in. odcinki przygód Bolka i Lolka, czy Reksia. Dorobek Studia jest dużo większy niż te 2 tys. minut. Trzeba było dokonać wyboru” – powiedział Gucwa.

Piotr Płatek poinformował, że cały projekt „Cyfrowej rekonstrukcji i digitalizacji polskich filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych” obejmie w sumie cyfryzację, zabezpieczenie i udostępnych widzom 160 filmów fabularnych, kilka tysięcy kronik, filmów dokumentalnych i animowanych. „W ciągu trzech najbliższych lat polska kinematografia zostanie prawie w całości scyfryzowana” – dodał.

Przedsięwzięcie będzie kosztować ponad 100 mln zł. PISF na jego realizację pozyskał dofinansowanie z funduszy UE.

Rekonstrukcja cyfrowa filmu oznacza oczyszczanie i naprawienie obrazu i dźwięku z negatywów filmowych, które poddają się upływowi czasu. To również zapisanie zrekonstruowanego materiału na najwyższej jakości nośnikach cyfrowych. „Celem rekonstrukcji jest ochrona dziedzictwa polskiej kinematografii przed zniszczeniem. Poprzez przywrócenie filmom ich pierwotnej jakości bez ingerowania w wartość artystyczną dzieła rekonstrukcja filmów zapewnia im +drugą młodość+” – dodał Piotr Płatek.

Studio Filmów Rysunkowych powstało w 1947 r. Pod kierownictwem plastyka Zdzisława Lachura utworzono w Katowicach zespół, który po komplikacjach lokalowych trafił do Bielska. Pierwszy film rysunkowy powstał rok później. Czarno-biały „Czy to był sen?” nigdy jednak nie wszedł na ekrany. Z bielskim studio współpracowali m.in. Zbigniew Lengren, Jan Szancer, Józef Szajna, Jan Brzechwa, Ludwik Jerzy Kern, Stefan Kisielewski, Krzysztof Komeda i Krzysztof Penderecki. W wytwórni powstało ponad 1 tys. filmów animowanych. (PAP)

autor: Marek Szafrański

szf/ pat/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL