Kultura i sztuka po 1989 roku

14.11.2019

Połączenie muzyki Moniuszki i twórczości Edwarda Stachury w poznańskim Teatrze Tańca 

Edward Stachura. Fot. PAP/CAF/M. Kłoś Edward Stachura. Fot. PAP/CAF/M. Kłoś

Polski Teatr Tańca w Poznaniu przygotowuje spektakl łączący muzykę Stanisława Moniuszki z twórczością Edwarda Stachury. Premierę „Faubla rasy” zaplanowano na 20 listopada. Według artystów to pierwsza realizacja łącząca muzykę Moniuszki i taniec współczesny.

Z okazji 200. rocznicy urodzin kompozytora Sejm uchwalił rok 2019 rokiem Stanisława Moniuszki. W Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu rok 2019 to także "Rok Wyklętych". Idea przewodnia spektakli związanych z tym cyklem to przywołanie artystów, tematów bądź bohaterów uznanych za wyklętych, zapomnianych, wypartych.

Dyrektor Polskiego Teatru Tańca (PTT) w Poznaniu, dr Iwona Pasińska, podkreśliła we wtorek na konferencji prasowej, że współcześni twórcy nie chcą korzystać z muzyki Moniuszki przez popularność jego oper. „O ile w przypadku Chopina nie powiemy, że jest wyklęty, o tyle w przypadku Moniuszki – tak. Jest zepchnięty, zakurzony. I ten rok Moniuszki był okazją by spróbować zmierzyć język tańca współczesnego i teatru tańca z nowymi dźwiękami i z wielkim nazwiskiem” – powiedziała.

Choreografię do spektaklu „Fabula rasa” przygotował Maciej Kuźmiński. Reżyser podkreślił, że oryginalne dzieło Edwarda Stachury jest rdzeniem spektaklu. „Sięgamy do źródła, czyli do tego w jaki sposób człowiek rozpada się, a później zbiera, a później znowu rozpada się i znowu zbiera" - powiedział.

Dodał, że problematykę tożsamości i rozpadu osobowości poruszaną przez Stachurę można przełożyć na współczesne zagadnienia związane np. z globalizacją. „Starałem się skupić na relacji pomiędzy jednostką a grupą. Czyli w jaki sposób grupa wyklucza albo grupa decyduje czy daną jednostkę zaakceptować lub nie. W jaki sposób jednostka może się wyalienować, może się sama wykluczyć” – powiedział Kuźmiński.

Podkreślił, że widzowie będą mieli bardzo duże pole do interpretacji dzieła. „To jest historia człowieka, który spogląda w zwierciadło, to zwierciadło się rozpada i w każdym z kawałków tego zwierciadła jest kawałek jego ja. I on próbuje to pozbierać, posklejać” – wyjaśnił.

Spektakl opiera się na autorskiej technice tańca opracowanej przez Kuźmińskiego – Dynamic Phrasing. Według choreografa bazuje ona na dekonstrukcji i rekonstrukcji ruchu ciała poprzez np. nienaturalne zwalnianie naturalnych gestów. „Bardzo istotna jest dynamika tego ruchu, ale również przekształcenie ruchu na język nieorganiczny. Przekształcenie organicznego ruchu na nieorganiczny” – tłumaczył artysta.

Za warstwę muzyczną spektaklu odpowiada Zbigniew Kozub, który powiedział, że w pierwszym akcie zostanie w całości wykorzystany Mazur Moniuszki z opery Halka. W kolejnych częściach muzyka Moniuszki została „zdekomponowana” przez artystę, który wykorzystał do tego m.in. instrumenty elektroniczne. W spektaklu zostaną też wykorzystane utwory inspirowane stylem Moniuszki.

„Na pozór była to rzecz nieprawdopodobnie trudna, to znaczy Stachura z Moniuszką wydawał mi się zupełnie niemożliwy. Moniuszko jest taki trochę już przykurzony, wymagałby nie tylko odświeżenia, ale nowego upowszechnienia” – powiedział Kozub.

Spektakl „Fabula rasa” będzie miał swoją premierę 20 listopada w Sali Wielkiej Centrum Kultury Zamek w Poznaniu.(PAP)

Autor: Szymon Kiepel

szk/aszw

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL