Kultura i sztuka po 1989 roku

29.10.2016 aktualizacja 02.11.2016

Powstała gra planszowa "W pustyni i w puszczy"

Gra planszowa "W pustyni i w puszczy". Źródło: Gra planszowa "W pustyni i w puszczy". Źródło:

Powstała gra planszowa oparta na powieści Henryka Sienkiewicza "W pustyni i w puszczy". To nie tylko pasjonująca zabawa, gra pogłębia wiedzę i pomaga zrozumieć kontekst w jakim powstała licząca już 100 lat powieść - mówi przedstawicielka agencji, która wykonała planszówkę.

Grę po raz pierwszy zaprezentowano na 20. Targach Książki w Krakowie.

Planszówka jest zintegrowana z portalem wiedzy (www.sienkiewicz.promocjaksiazki.pl). Odwiedzając tę stronę internetową lub korzystając z QR kodów umieszczonych na będących częścią gry "kafelkach", gracze znajdą interesujące informacje dotyczące powieści "W pustyni i w puszczy" oraz Afryki z początku XX wieku. Ich znajomość to szansa na zdobycie dodatkowych punktów. Na platformie jest też specjalna strefa dla nauczycieli zawierająca m.in. scenariusze lekcji. Platforma ma mieć wkrótce wersję anglojęzyczną.

Gra i platforma została wykonana przez Agencję Promocyjną OKO na zlecenie Instytutu Książki w ramach programu "Rok Sienkiewicza 2016". Platforma jest już powszechnie dostępna, natomiast gra na razie nie jest przeznaczona do sprzedaży. Do końca listopada będą ją testować nauczyciele, oceniać recenzenci i dzieci.

"Chcemy młodzieży i nauczycielom zaproponować nową, atrakcyjną formę odczytania najsławniejszej polskiej powieści przygodowej. Gra +W pustyni w puszczy+ ma być nie tylko pasjonującą zabawą, ale ma także służyć pogłębionemu, krytycznemu odczytaniu liczącej już 100 lat powieści i zrozumieniu kontekstu, w jakim powstała" - powiedziała PAP Iwona Haberny z Agencji Promocyjnej Oko.

Do rozgrywki może zasiąść od dwóch do czterech osób lub zespołów. Plansza przedstawia fragment mapy Afryki. Gracze razem ze Stasiem i Nel przemierzają szlak z Port Saidu do Mombasy, a po drodze czekają ich przygody, które przeżyli bohaterowie powieści m.in. porwanie, wojna, burza piaskowa, spotkania z lwem i słoniem. W wędrówce pomagają im przyjaciele: Kali, Mea, słoń King i pies Saba. Gracze gromadzą też przydatne przedmioty takie jak: sztucer, bukłak z wodą czy chinina. Zwycięża ten, komu uda się przeżyć dwanaście kolejnych przygód, co jest możliwe dzięki współpracy.

"Do końca listopada czekamy na uwagi dotyczące gry i platformy. Zaplanowaliśmy warsztaty dla nauczycieli, podczas których pokażemy, jak korzystając z nich, uatrakcyjnić rozmowę o powieści Sienkiewicza i nauczyć dzieci krytycznego podejścia do lektury, bo spojrzenie Sienkiewicza na Afrykę było bardzo bliskie myśleniu brytyjskich kolonizatorów z początku XX wieku, a świat i myślenie o nim od tego czasu bardzo się zmieniło" - dodała Haberny. Warsztaty będą prowadzone m.in. w Wilnie z udziałem dzieci z polskich szkół i ok. 30 nauczycieli.

Grę objął patronatem Instytut Polonistyki UJ, a opiekę naukową sprawuje polonista i znawca gier dr. Tomasz Majkowski.

„Ta gra pomoże zrozumieć i utrwalić książkę, bo działanie sprzyja zapamiętywaniu. Mamy też nadzieję, że tych, którzy powieści nie znają zmotywuje do lektury +W pustyni i w puszczy+" – mówił autor mechaniki gry Wojciech Rzadek. Grę zilustrowała Anna Stosik. (PAP)

wos/ mow/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL