Kultura i sztuka po 1989 roku

23.04.2019

Premiery „Scene Buffe” A. Scarlattiego w Polskiej Operze Królewskiej - w środę i czwartek

„Scene Buffe”. Źródło: Polska Opera Królewska „Scene Buffe”. Źródło: Polska Opera Królewska

Dwa przedstawienia premierowe Polskiej Opery Królewskiej (POK) „Scene Buffe” Alessandro Scarlattiego w reżyserii Jitki Stokalskiej odbędą się w środę i w czwartek w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Łazienkach Królewskich w Warszawie.

Przedstawienie składa się z trzech scen komicznych Alessandra Scarlattiego, ("Gl’inganni felici", "Dafne" oraz "Il pastor di Corinto"), które zachowały się w Sachsische Landesbibliothek w Dreźnie. Jak powiedział PAP pełniący obowiązki dyrektora Polskiej Opery Królewskiej Andrzej Klimczak, przedstawienie dedykowane jest Stefanowi Sutkowskiemu, "ponieważ to on, około 40 lat temu sprowadził nuty z biblioteki drezdeńskiej. Wymienił je, na polskie, nieznane dla nich rękopisy i dostał intermedia komiczne Scarlattiego".

"Jest to dla mnie sentymentalny powrót do Stefana Sutkowskiego, jest w tym coś metafizycznego, nie pamiętałem, że data premiery zbiega się z drugą rocznicą jego śmierci (22 kwietnia - PAP)" - zauważył.

Jak poinformowali organizatorzy, "intermezzi teatralne, jak inaczej określano scene buffe, nie były zazwyczaj związane z główną akcją opery. Były to niezależne komiczne sceny operowe, które pełniły funkcję żartobliwego przerywnika, realizowanego w antraktach poważnego przedstawienia. Tego typu intermedia zakładały najczęściej uczestnictwo dwójki solistów, którym towarzyszyła niewielka orkiestra".

W drezdeńskiej bibliotece zachowały się 18 scene buffe różnych kompozytorów, z okresu 1669-1754. Autorem dziesięciu z zachowanych scen jest Alessandro Scarlatti. Wyboru scen do przedstawienia dokonał w latach 70. XX w. Stefan Sutkowski. "Ja korzystam z jego opracowania tych nut wydanych przez Fundację Pro Musica Camerata" - powiedział Klimczak. "Chciałem użyć czegoś, co mogłoby być świetną szkołą nauki opery, teatru dla młodych adeptów sztuki. Tutaj przy okazji pracy z dojrzałymi artystami Opery Królewskiej młodzi adepci (...) będą śpiewać drugą premierę - 25 kwietnia. 24 kwietnia zaśpiewają dojrzali artyści" - poinformował.

Zdaniem p.o. dyrektora POK, sceny zaprezentowane w przedstawieniu "Scene Buffe" są "przystępne, krótkie, bardzo sympatyczne, miłe i zabawne". Pokazują słuchaczom jak mogły wyglądać początki opery buffa, "bo właściwie od takich scen zaczęła się opera buffa".

W szkole neapolitańskiej, której przedstawicielem był Alessandro Scarlatti "dokonało się rozróżnienie na operę seria (czyli poważną), o tematyce dramatycznej (historia, mitologia), oraz operę buffa (czyli komiczną), o treści +lekkiej+, zaczerpniętej często z życia codziennego, a mającej swe źródło w commedia dell'arte (rodzaj widowiska scenicznego obecnego we Włoszech od połowy XVI w. do końca XVIII w.). W operze seria głównym czynnikiem była rozbudowana aria, w operze komicznej jej miejsce zajmować zaczęła piosenka o charakterze ludowym" - napisała w książce "ABC Historii Muzyki" Małgorzata Kowalska.

Zespołowi Capella Regia Polona przewodniczyć będzie Krzysztof Garstka, który objął kierownictwo muzyczne nad spektaklem. Przedstawienie wyreżyserowała Jitka Stokalska, scenografię przygotowała Marlena Skoneczko. Choreografię ułożył Przemysław Śliwa.

W spektaklu występują: Iwona Lubowicz i Marta Huptas jako Tisbe, Robert Szpręgiel i Karol Skwara jako Brenno, Marta Boberska i Anna Parysz jako Selvaggia. Sławomir Jurczak i Paweł Michalczuk jako Dameta, Agnieszka Kozłowska i Julita Mirosławska jako Serpilla oraz Witold Żołądkiewicz i Michał Janicki jako Serpollo.

Przedstawienia premierowe odbędą się 24 i 25 kwietnia, a kolejne przedstawienia 11 i 12 maja.(PAP)

autor: Olga Łozińska

oloz/ pat/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL