Kultura i sztuka po 1989 roku

05.06.2019

Stary Teatr w Krakowie zamienił się w centrum Festiwalu Miłosza

Kraków. Widok na Narodowy Stary Teatr z głębi placu Szczepańskiego. Fot. PAP/J. Ochoński Kraków. Widok na Narodowy Stary Teatr z głębi placu Szczepańskiego. Fot. PAP/J. Ochoński

Narodowy Stary Teatr w Krakowie po raz pierwszy zamienił się w centrum Festiwalu Miłosza. To tu będzie się odbywać większość imprez, w tym najważniejszych spotkań autorskich w ramach 8. edycji wydarzenia. Jej hasłem przewodnim jest „Zdobycie władzy”.

Na festiwal, który formalnie rozpocznie się w czwartek i potrwa do niedzieli, zjedzie kilkunastu poetów z całego świata oraz kilkudziesięciu polskich twórców. Wśród zagranicznych gości będą m.in. Simon Armitage (Wielka Brytania), Svetlana Carstean (Rumunia), Saleh Diab (Syria), Ferida Duraković (Bośnia i Hercegovina), Elena Fanailova (Rosja), Athena Farrokhzad (Szwecja), Denise Riley (Wielka Brytania), Tomas Venclova (Litwa). Porozmawiać będzie można także z Kholoud Charaf – syryjską poetką i krytyczką sztuki, która przed prześladowaniami znalazła schronienie w Krakowie w ramach Międzynarodowej Sieci Miast Uchodźstwa ICORN. Na festiwal do Krakowa przyjechał też z USA syn polskiego noblisty Antoni Miłosz.

Spośród polskich poetów obecni na wydarzeniu będą m.in.: Krystyna Dąbrowska, Ewa Lipska, Maciej Melecki, Antoni Pawlak, Uta Przyboś, Tomasz Różycki. W głównym programie wydarzenia znajdzie się ponad 50 spotkań

Hasłem przewodnim ósmej edycji festiwalu jest „Zdobycie władzy”. „+Zdobycie władzy+ to pierwsza prozatorska książka Czesława Miłosza, której on nie lubił. Ta proza traktuje o instalowaniu się stalinizmu w Polsce, ale też chyba w szerszym aspekcie – w głowach” – powiedział na konferencji prasowej w środę w Starym Teatrze w Krakowie dyrektor artystyczny festiwalu Krzysztof Siwczyk.

Jak zapowiedział, uczestnicy festiwalu będą się zastanawiać nad językiem zdobywania władzy. „Poeci i poetki mają to do siebie, że są generalnie podejrzliwi do tego, co dzieje się w sferze komunikacji, jak mówimy na ulicy (…)” – mówił dyrektor. Podkreślił, że „festiwal chce reagować co dzieje się w świecie”.

W programie głównym tegorocznego Festiwalu Miłosza będą m.in. koncerty. W piątek w Narodowym Starym Teatrze wystąpi jazzowe trio Michała Górczyńskiego, które wykona materiał z poświęconej twórczości Williama Blake’a płyty „William’s Things”. W sobotni wieczór festiwalu w murach Barbakanu zagra Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego w towarzystwie saksofonisty awangardowego jazzu, Mikołaja Trzaski.

Jak co roku na zakończenie Festiwalu Miłosza poznamy laureata lub laureatkę Nagrody im. Wisławy Szymborskiej, przyznawanej za tom poetycki wydany w 2018 roku. Finałowa gala siódmej edycji konkursu odbędzie się w niedzielę w Centrum Kongresowym ICE Kraków. W przeddzień wręczenia nagrody zainteresowani będą mogli wziąć udział w spotkaniu z nominowanymi twórcami: Kamilą Janiak, Piotrem Janickim, Marzanną Bogumiłą Kielar, Robertem Królem i Martą Podgórnik. Głównym organizatorem wydarzenia jest Fundacja Wisławy Szymborskiej.

W Starym Teatrze na czas festiwalu znajdzie się także specjalna strefa dla rodziców z dziećmi – będzie można tu je nakarmić czy przewinąć.

Festiwal Miłosza odbywa się od 2009 r., na początku organizowany był co dwa lata, a od 2015 r. – co roku. To jedno z największych wydarzeń poetyckich w Europie Środkowej. Przegląd poezji organizują miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz Fundacja Miasto Literatury.

„Festiwal pokazuje, że poezję się czyta, pisze i tak naprawdę kocha. Liczba osób (ok. 6 tys.-PAP), które odwiedzają festiwal, pokazuje że Kraków jest miastem literatury UNESCO i ten tytuł mu się należy” – powiedziała dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego Izabela Helbin.

Rok temu festiwalowym centrum był Pałac Biskupa Erazma Ciołka.

Imprezę współfinansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dzięki któremu festiwal ma zapewnione środki jeszcze na kolejne dwa lata.(PAP)

Autor: Beata Kołodziej

bko/ itm/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL