Kultura i sztuka w okresie międzywojennym

18.08.2019

W środę polska premiera „Batszeby” w łódzkim Centrum Dialogu

Polska premiera opery „Batszeba” w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana Polska premiera opery „Batszeba” w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana

Jidyszowej opery autorstwa Henocha Kona „Bas-Sheve – Batszeba” w wykonaniu Triangle Orchestra będzie można wysłuchać w Łodzi. Polska premiera muzycznego widowiska przygotowanego przez młodych artystów z Polski, Francji i Niemiec zostanie wystawiona w środę w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana.

Jak podkreśliła Justyna Tomaszewska z Centrum Dialogu, "Batszeba" to jedyna zachowana jidyszowa opera z Europy autorstwa urodzonego w Łodzi kompozytora żydowskiego pochodzenia Henocha Kona. Swoją premierę miała ona w 1924 r. w Teatrze Idy Kamińskiej w Warszawie.

"Opowiada ona biblijną historię króla Dawida pożądającego Batszeby (jid. Bas-Sheve), żony swojego sługi Uriasza. Tragiczna aura otacza wszystkich bohaterów tej opowieści o nadużyciach władzy i lojalności, niesprawiedliwej karze oraz pojednaniu" – wyjaśniła Tomaszewska.

Wstęp na muzyczne widowisko, które rozpocznie się o godz. 19 jest wolny. Wykonanie opery poprzedzi wykład dr Diany Matut o życiu i twórczości kompozytora, przeplatany utworami Kona.

W Centrum Dialogu w Łodzi po raz pierwszy w Polsce będzie można wysłuchać opery w aranżacji amerykańskiego kompozytora Joshuy Horowitza. Wykona ją Triangle Orchestra Project, którzy tworzą młodzi muzycy z Polski, Francji i Niemiec. Występy w Paryżu, Weimarze i Łodzi są zwieńczeniem ich intensywnych prób. Jest to bowiem wspólne przedsięwzięcie Yiddish Summer Weimar, Centrum Dialogu im. Marka Edelmana i MCY w Paryżu.

CZYTAJ TAKŻE

Wstęp na muzyczne widowisko, które rozpocznie się o godz. 19 jest wolny. Wykonanie opery poprzedzi wykład dr Diany Matut o życiu i twórczości kompozytora, przeplatany utworami Kona.

Henoch Kon (1890-1972) urodził się w Łodzi; ukończył Wyższą Szkołę Muzyczną w Berlinie, a po wojnie żył przez jakiś czas w Paryżu. Kompozytor i znany ze sceny kabaretowej autor Mosze Broderson występowali w całym kraju. Wiedzieli, jak przykuć uwagę publiczności, prowokując zarówno momenty głębokiego milczenia, jak i gromkiego śmiechu. Projekt aranżacji orkiestrowej opery jest urzeczywistnieniem pierwotnych planów Kona, których przed laty nie był w stanie zrealizować. Brakowało mu bowiem środków, by zatrudnić orkiestrę, w związku z czym kompozytor sam wykonywał partię basu i równocześnie akompaniował na fortepianie. W drugiej połowie lat 30. XX wieku Kon skomponował muzykę do trzech polskich filmów fabularnych. (PAP)

autor: Bartłomiej Pawlak

bap/ pad/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL