Inne

15.03.2019

Historyczny pociąg z parowozem na trasie Berlin–Szczecin

Kilkaset osób zebrało się w piątek na szczecińskim Dworcu Głównym, aby zobaczyć historyczny pociąg z parowozem, jadący z Berlina do Szczecina. Skład pokonał ponad 130-kilometrową trasę z okazji 175. rocznicy powstania linii kolejowej Szczecin–Berlin.

Przejazd podzielony był na kilka etapów. Mieszkańcy Szczecina i okolic mieli szansę na pokonanie zabytkowym pociągiem odcinka ze Szczecina do Polic i z powrotem. Darmowe bilety, rozdawane w środę w punkcie informacji turystycznej, rozeszły się w ciągu kilku minut. Na szczecińskim Dworcu Głównym zebrało się w piątek kilkaset osób, także tych, którym nie udało się kupić biletu.

"Przyjechaliśmy specjalnie ze Świnoujścia, mój syn bardzo lubi pociągi, a rzadko można jeszcze zobaczyć parowóz" - powiedział PAP pan Dariusz. Wśród oczekujących na pociąg był też pan Andrzej z Człuchowa. "Jestem z rodziny kolejarskiej. Pracowałem przy takich parowozach, naprawiałem je. Przyjechałem tu z sentymentu i z wielkiej sympatii" - powiedział. "Kiedy słyszę hymn Polski, albo widzę pociąg, to płaczę" - dodał z uśmiechem.

Wiele osób robiło zdjęcia i nagrywało malowniczy skład. Historyczne wagony osobowe poprowadziła lokomotywa parowa BR 03 2155-4.

"Skład w środku wygląda trochę jak nasze stare składy. Trochę tam staroświecko. Ale lokomotywa śliczna" - ocenił pan Daniel, który z synem Maćkiem wsiadł do pociągu na stacji Szczecin Gumieńce.

Budowa linii kolejowej z niemieckiego wówczas Szczecina do Berlina rozpoczęła się w 1840 r. Trzy lata później, w połowie sierpnia 1843 r., na szczeciński dworzec, nazwany Berliner Bahnhof, wjechał pierwszy pociąg z Berlina. Stacją końcową dla trasy był otwarty w 1876 r. Dworzec Szczeciński w Berlinie (Stettiner Bahnhof, obecnie Nordbanhof).

Pociągi zatrzymywały się początkowo na stacjach w Bernau, Biesenthal, Eberswalde, Angermünde, Passow i Tantow. Przejazd na trasie Berlin-Szczecin zajmował około 4,5 godziny. Po 30 latach od powstania linii uruchomiono drugi tor z Angermünde do Szczecina.

Szczególne znaczenie dla transportu linia łącząca dwa miasta miała podczas II wojny światowej. Po zakończeniu działań wojennych straciła na znaczeniu; drugi tor zdemontowano na odcinku 40 km. i wywieziono do Związku Radzieckiego.

Organizatorem piątkowego przejazdu był Urząd Związku Gmin Gartz nad Odrą we współpracy z Urzędem Gminy w Kołbaskowie.(PAP)

autorka: Elżbieta Bielecka

emb/ wj/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL