Kultura i sztuka po 1989 roku

05.12.2017

Wystawa „Uczeń i pierwszy mistrz” w Muzeum Narodowym

"Uczeń i pierwszy mistrz". Źródło: Muzeum Narodowe w Kielcach "Uczeń i pierwszy mistrz". Źródło: Muzeum Narodowe w Kielcach

Ponad 200 prac Józefa Szermentowskiego i Franciszka Kostrzewskiego, malarzy związanych z regionem świętokrzyskim, będzie można zobaczyć od czwartku w kieleckim Muzeum Narodowym.

Dyrektor Muzeum Narodowego Robert Kotowski podkreślił podczas wtorkowej konferencji prasowej, że wystawa „Józef Szermentowski - Franciszek Kostrzewski. Uczeń i pierwszy mistrz” wpisuje się w strategię rozwoju kieleckiej placówki. „Prezentujemy dzieła artystów, którzy w swoim życiu mieli jakiś epizod związany z Kielecczyzną, a ich twórczość znana jest w kraju i zagranicą” – zaznaczył Kotowski.

Józef Szermentowski (1833-1876) i Franciszek Kostrzewski (1826-1911) należeli do nurtu polskiego i europejskiego realizmu II połowy XIX wieku. Obaj byli związani z regionem świętokrzyskim, kształcili się w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych i należeli do „cyganerii malarskiej”, skupionej wokół Marcina Olszyńskiego.

„Przebywali w Kielcach na zaproszenie Tomasza Zielińskiego – kolekcjonera i mecenasa młodych artystów. Kiedy Kostrzewski przyjechał do Zielińskiego, jednym z jego pierwszych zadań była nauka rysunku Szermentowskiego. Był dla niego tym pierwszym mistrzem, który pokazywał młodszemu o siedem lat początkującemu artyście reguły i zasady rządzące malarstwem i rysunkiem” – powiedziała kurator wystawy Anna Myślińska.

Obaj malarze specjalizowali się w malarstwie pejzażowo-rodzajowym i ilustratorstwie, krytycznie przedstawiając sytuację chłopów i biedoty miejskiej. „W pamięci odbiorców w szczególny sposób zapisały się malowane przez artystów: pagórkowaty krajobraz, majestatyczne drzewa, chłopi i mieszczanie przy codziennych zajęciach, czy charakterystyczne postacie” – dodała Myślińska. Przypomniała, że obaj artyści byli za życia niedoceniani.

„W połowie XIX wieku byli nowatorami i bardzo szybko o nich zapomniano. Rozwój sztuki pozytywizmu i malarstwo +Monachijczyków+, czy doświadczenia polskich impresjonistów wzbudziły o wiele więcej emocji, niż początkowe, nowatorskie zainteresowanie pejzażem i życiem mieszkańców wsi” – podkreśliła kuratorka wystawy. Dodała, że mimo upływu tylu lat niewiele pod tym względem się zmieniło.

„Obrazy Szermentowskiego i Kostrzewskiego znajdują się w największych polskich muzeach, ale ich twórczość jest mało znana i nie poświęca się jej tyle uwagi, na jaką z pewnością zasługuje. Mam nadzieję, że nasza wystawia, choć w małym stopniu to zmieni” – zaznaczyła Myślińska.

Na wystawie zgromadzono ponad 200 dzieł malarskich, rysunkowych i graficznych obu artystów, z których 40 pochodzi ze zbiorów kieleckiej placówki. Pozostałe zostały wypożyczone z Muzeum Narodowego w Warszawie, Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Krakowie i zbiorów prywatnych.

Podczas wernisażu wystawy, który odbędzie się w czwartek, jego uczestnicy będą mogli wziąć udział w malowaniu wielkoformatowego obrazu Szermentowskiego „Widok Sandomierza od strony Wisły”.

Wystawę prac Józefa Szermentowskiego i Franciszka Kostrzewskiego będzie można oglądać w kieleckim Muzeum Narodowym – dawnym Pałacu Biskupów Krakowskich do 8 marca przyszłego roku. (PAP)

Autor: Janusz Majewski

maj/ itm/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL